Chcesz odświeżyć wygląd swojego auta przed sprzedażą? – dzięki polerce samochodowej przywrócisz lakierowi, reflektorom oraz felgom dawny blask!
Jeśli chcesz przywrócić swojemu autu lub motocyklowi lśniący lakier, zachowując przy tym jego ochronny charakter, możesz zrobić to ręcznie lub sięgnąć po polerkę, która bardzo ułatwi Ci pracę. Poniżej najważniejsze aspekty tego rodzaju urządzeń, które pomogą Ci podjąć decyzję o zakupie.
Do czego przyda Ci się polerka samochodowa?
Polerki stworzono do tego, aby tchnąć nowe życie w lakierowane powierzchnie. Wraz z upływem czasu lakier pod wpływem czynników atmosferycznych, kurzu, piasku oraz innych substancji zaczyna matowieć, blaknąć i ścierać się. Poprzez nanoszenie odpowiednich politur szlifowana powierzchnia odzyska swój pierwotny blask zachowując przy tym ochronną funkcję. Podczas polerowania można usunąć także drobne zarysowania. Różnice w zakresie budowy, funkcji oraz mocy decydują o tym, czy dany sprzęt nadaje się dla użytkownika profesjonalnego czy też dla przydomowego warsztatu.
W jaki sposób ustawić właściwą liczbę obrotów?
Na początku pracy z polerką należy ustawić niską prędkość obrotową poniżej 1000 obr./min. w celu równomiernego rozprowadzenia politury. Za wysokie obroty w połączeniu ze zbyt chropowatym padem mogą zaszkodzić lakierowanej powłoce.
W przypadku polerek rotacyjnych ustawia się maksymalnie prędkość 3000 obr./min., ponieważ jej skuteczność jest wyższa niż urządzeń mimośrodowych. W przypadku polerek mimośrodowych najlepiej jest ustawić prędkość na poziomie 6000 obr./min. Odpowiednia liczba obrotów uzależniona jest od twardości i rozmiaru padów. W celu uzyskania najlepszych efektów zaleca się dobierać niższą prędkość, dostosowując ją do danego akcesorium polerskiego.
Co to jest polerka mimośrodowa?
W przypadku polerek mimośrodowych do ruchu rotacyjnego dochodzi jeszcze oscylacja, a więc zmienny ruch tarczy polerskiej. Polerka oscylacyjna to narzędzie, które pozwala na skuteczniejsze szlifowanie powierzchni lakierowanych, dzięki temu, że pad porusza się po elipsie. Polerka tego typu jest więc łatwiejsza dla osób początkujących, które nie mają jeszcze wprawy w tym zakresie. Ponadto sposób, w jaki przemieszcza się pad polerki mimośrodowej, generuje znacznie mniejszą temperaturę niż w przypadku polerki rotacyjnej, co znacznie zmniejsza efekt hologramu, czyli widocznych w słońcu kolistych śladów. Po dotarciu do granic możliwości polerki mimośrodowej można zmienić ją na polerkę rotacyjną.
Jakie funkcje może jeszcze posiadać polerka?
Polerka samochodowa powinna stopniowo wprawiać w ruch zamocowaną na niej tarczę szlifierską. Urządzenie może mieć zarówno zasilanie sieciowe jak również akumulatorowe. Z uwagi na brak przewodu sieciowego polerki akumulatorowe mają niewątpliwie zaletę w postaci elastyczności na stanowisku pracy. Polerki powinny posiadać wymienialne tarcze, do których można zamocować tak zwane pady, skórę surową lub wyprawioną o różnym rozmiarze i grubości. Niektóre polerki posiadają także zabezpieczenie, które w przypadku, gdy prąd zniknie i za chwilę pojawi się znowu, zadba o to, aby urządzenie nie podjęło pracy automatycznie.
Jakiej końcówki potrzebujemy do polerki?
Podczas polerowania stosowana jest wymienna końcówka, która dozuje ciekłą politurę lub pastę polerską. Chcąc jedynie odświeżyć powłokę, bez usuwania zarysowań, najlepszy efekt uzyskamy stosując miękkie pady. Do usuwania zarysowań przeznaczone są grube pady, za pomocą których można usunąć lakier w odpowiednich miejscach. Jest to konieczne, aby optycznie załamać krawędzie wokół rysy i zgubić zarysowanie.
Również rozmiar pada może zdecydować o efekcie końcowym. W przypadku polerki rotacyjnej zastosowanie dużych padów zintensyfikuje efekt. W przypadku polerki mimośrodowej lepsze wyniki uzyskamy stosując mniejsze pady, ponieważ skutek ruchu oscylacyjnego zostanie osłabiony. Dobre modele sprzedawane są z kilkoma nasadkami w komplecie.
Jakich środków polerskich potrzebujemy do polerki?
Środki polerskie występują w formie płynnej w butelkach oraz w postaci pasty politurowej. Odpowiedź na pytanie, jakiego środka użyć dla uzyskania najlepszego efektu, jest bardzo subiektywna. Różne środki nadają się do różnych lakierów. Także rodzaj politury jest decydujący. Inny skład mają politury służące do uzyskania wysokiego połysku, inny jest w politurze wykorzystywanej do wykańczania powłok. Część użytkowników zachęca do stosowania wosku, inni znowu polecają nanotechnologię i powłoki akrylowe. Na początku zaleca się polerowanie za pomocą środków w małych opakowaniach w celu znalezienia odpowiedniego produktu.
W jaki sposób przebiega praca z polerką?
Najpierw należy gruntownie umyć pojazd a następnie zabezpieczyć taśmą wszystkie elementy z tworzyw sztucznych takie jak np. uszczelki przy oknach czy plastiki na zderzakach. Bez tego zabezpieczenia mogłyby w trakcie polerowania zabarwić się na biało. Kolejnym krokiem jest równomierne naniesienie politury za pomocą odpowiedniego pada lub czystej szmatki.
Przed przystąpieniem do dalszej pracy z polerką należy sprawdzić ją optycznie pod kątem ewentualnych uszkodzeń a następnie uruchomić na niskich obrotach. Podczas polerowania ważne jest wykonywanie ruchów na większej płaszczyźnie bez dłuższego zatrzymywania się w jednym miejscu w rogach oraz na krawędziach. Jeśli docelowe miejsca będą zbyt długo szlifowane, może to doprowadzić do optycznych różnic w porównaniu do płaszczyzn o większej powierzchni.
Po zakończeniu pracy z urządzeniem należy nadać ostatni szlif miękką czystą szmatką w celu usunięcia ewentualnych nierówności. Oczywiście jest to bez znaczenia, czy mamy do czynienia z polerką dedykowaną dla auta czy motocykla.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę dokonując wyboru?
Przed podjęciem decyzji o zakupie polerki samochodowej lub motocyklowej zalecane jest zapoznanie się z wynikami testów poszczególnych urządzeń. Rzeczywiste osiągi polerki można sprawdzić dopiero w praktyce. Wszystkie oferowane urządzenia powinny być opatrzone europejskimi znakami jakości. Dobre urządzenia powinny posiadać również bogatą paletę akcesoriów a często bywa też tak, że są one od razu dostarczane wraz z polerką. Tarcze jak również pozostałe wyposażenie powinny się dać łatwo wymienić.
Jakość wykonania obudowy oraz wyposażenia również można sprawdzić. Dobre polerki powinny posiadać moc co najmniej 700 Watt i osiągać prędkość co najmniej 2000 obr./min.
Wniosek: Początkujący powinni sięgnąć po polerkę mimośrodową, która może posiadać w komplecie także kilka próbek politury. Jeśli ktoś zacznie jednak od polerki rotacyjnej, powinien wybrać taką, na której będzie można uzyskać niższe prędkości poniżej 3000 obr./min.. Bardzo ważnym czynnikiem jest również klasa hałaśliwości, ponieważ podczas pracy z głośnym sprzętem zalecane jest stosowanie ochrony uszu.